close
تبلیغات در اینترنت
خرید دامنه
اطلاعات عمومی
جمعه 26 مرداد 1397

کسانی که می خواهند در از سایت ثبت نام بکنند می توانند از طریق لینک زیر ثبت نام بکنند .

و بعد از ثبت نام یک ایمیل با موضوع سایت ریاضیدانان دبیرستانی به مدیریت سایت بفرستند .

و در آن مقطع تحصیلی و نام مدرسه و نام شهر خود را بنویسند .

ایمیل مدیریت : alirezaseyedalinezhad@yahoo.com

لینک ثبت نام

کسب درآمد

نویسنده : sina76 |

دنباله اعداد فیبوناچی

فکر می کنید به چند طریق می‌توانید از یک پلکان که دارای n پله است، بالا بروید، در صورتی که در هر گام فقط بتوانید یک یا دو پله را طی کنید؟ برای یافتن پاسخ این مسأله، ابتدا یک حالت ساده را در نظر می‌گیریم. فرض کنید که پلکان چهار پله دارد. شما می‌توانید با چهار گام کوچک ( یک پله ای ) مسیر را طی کنید و یا این که دو گام بزرگ ( دو پله ای ) یا یک گام بلند و دو گام کوچک بردارید. کلیه ی حالت های ممکن در شکل زیر نمایش داده شده است. پله هایی که با علامت مشخص شده اند، پله هایی هستند که روی آن قدم گذاشته اید.

امتیاز : نتیجه : 4 امتیاز توسط 4 نفر مجموع امتیاز : 9

تاریخ : چهارشنبه 08 آبان 1392 | نظرات ()بازدید : 160


تحقيقات جديدي که در دو دانشگاه آکسفورد و کمبريج انجام گرفته نشان مي‌دهد دختران بيشتر از پسران تحت تاثير اضطراب رياضي قرار مي‌گيرند. محققان در اين مطالعه نشان دادند دخترها بيشتر از پسرها تحت تاثير اضطراب رياضي قرار گرفته و همين آنها را در موفقيت در امتحان‌هاي رياضي عقب‌تر از پسرها نگه مي‌دارد. گفته مي‌شود که رياضي همواره به عنوان موضوعي مردانه نمايش داده شده و اين به آن معني است که بسياري از زن‌ها خود را افرادي تصور کنند که دچار ضعف رياضي هستند. دانشمندان دانشگاه‌هاي آکسفورد و کمبريج اعلام کردند عملکرد دختر‌ها و پسرها به صورت مستقل در امتحاني يکسان برابر بوده است. محققان همچنين اعلام کردند دختر‌ها بدون حضور احساساتي از قبيل دلهره،‌ بي‌علاقگي،‌ اضطراب،‌ نگراني،‌خستگي و ترس در مقابله با مسايل رياضي از پسرها پيشي خواهند گرفت. همچنين در اين مطالعه اعلام شده است که بالا بودن ميزان اضطراب رياضي در بريتانيا حاصل پايين بودن تعداد دانش‌اموزاني است که تحصيل در رشته رياضي را براي آينده خود انتخاب مي‌کنند. به گفته دنس ژوکس از دپارتمان روانشناسي تجربي دانشگاه کمبريج،‌ اضطراب رياضي عاملي است که توضيح مي‌دهد چرا تنها هفت درصد از کودکان در سطح بالا به مطالعه رياضي مي‌پردازند و تعداد آنهايي که در دانشگاه‌ها اين رشته را انتخاب مي‌کنند رو به کاهش است. در اين مطالعه روي 433 دانش‌آموز دبيرستاني در بريتانيا تحقيق شده‌است. اين داوطلبان 11 تا 15 ساله در امتحان‌هاي رياضي حضور يافته و از آنها خواسته شد پاسخنامه امتحان را تکميل کنند و به صورت همزمان واکنش‌هاي فيزيولوژيکي،‌ احساسي،‌ شناختي و رفتاري آنها مورد ارزيابي قرار گرفت. نتايج اين آزمون‌ها هيچ تفاوتي در توانايي حل مسايل رياضي بين دختر‌ها و پسر‌ها نشان نداد اما نشان داد که ميزان اضطراب رياضي دختر‌ها بالاتر از پسر‌هاست و درصورتي که اين اضطراب حذف شود،‌ دخترها عملکرد بالاتري از پسرها در حل مسايل رياضي از خود نشان مي‌دهند.

امتیاز : نتیجه : 4 امتیاز توسط 4 نفر مجموع امتیاز : 8

تاریخ : چهارشنبه 16 مرداد 1392 | نظرات ()بازدید : 213

۴۰ تجربه از رتبه‌های برتر كنكور را در ادامه ی مطلب بخوانید .

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : سه شنبه 05 دي 1391 | نظرات ()بازدید : 171

آیا می توان از مغز کار بیشتری کشید؟




اگر نمی توانید کار بیشتری از مغزتان بکشید، اگر نمی توانید تمام وقت با تمرکز کامل کار کنید، خصوصا زمانی که خسته و تنبل شده اید، در اینجا چند توصیه کوتاه داریم .
دو استراتژی (روش) تایید شده برای افزایش کارایی سیستم عصبی وجود دارد. استراتژی اول تمرکز است، که البته کاری بس مشکل است. این کار با فشار آوردن به مغزتان برای ماندن روی یک کار و فکر نکردن به سایر موارد، متفاوت است. هنگام تمرکز، ذهن شما توانایی جمع آوری ابزارهای مورد نیاز برای حل مشکلات پیچیده را دارد. در حقیقت، تمرکز شدید شاید یکی از دلایل توانایی های غیر عادی دانشمندان بزرگ در محاسبات پیچیده و به خاطر سپردن مطالب فراوان باشد.
روش دوم بهینه سازی است. مغز انسان با یک «ماشین فکر کردن» تفاوت های بسیاری دارد. سرعت پردازش ذهنی ما کند و دقت حافظه ما بسیار کمتر از ماشین ها است. محدودیت های درونی ما با اشتباهات ساده ذهنی که گاها می کنیم و تفکرات غیر مفید (اما قابل تصحیح و بهبود) مخلوط می شوند (و حاصل این مخلوط در مقایسه با ماشین ها که هیچ یک از این مشکلات را ندارند، اصلا جالب نخواهد بود). برای شروع، می توانید مشکل حل کن بهتری شوید اگر بر اشتباهات فردی و نقاط ضعف خود غلبه کرده و راه حل های میانبر و جایگزین فکر کنید. هر چه بیشتر تمرین کنید تا به دنبال راه های مختلف تر باشید (و هیچ گزینه ای را هر چند غیر معقول، بدون بررسی کنار نگذارید)، ذهن شما بهتر می تواند، بهینه ترین راه را پیدا کند.
با انجام برخی کارهای ساده می توانید به باهوش تر شدن خودتان کمک کنید. مغز انسان مانند عضلات بدن نیاز به ورزش هایی دارد تا قدرتمند تر بشود. اگر خودتان را عادت بدهید که آنها را همیشه انجام بدهید هم در کوتاه مدت تاثیرش را می بینید و هم در دراز مدت سبب می شوید که مغزتان با گذشت زمان و در دوران پیری همچنان قدرتمند باقی بماند. ‏
‏‏روش هايي براي بهبود كارايي مغز و روش‌هاي موثر براي بهبود حافظه را در ادامه ی مطلب مشاهده کنید .

منبع : http://roshd.ir

امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

تاریخ : سه شنبه 05 دي 1391 | نظرات ()بازدید : 174


استرس




راه‌های كاربردی مقابله با استرس


دوستان عزيز در ادامه‌ي مطلب قبلي كه نا تموم باقي مونده بود در اين‌جا سعي مي‌كنم تا شما رو با راه‌هاي كاربردي مقابله با استرس آشنا كنم.


1- روي وقت خود مديريت داشته باشيد. بايد براي درس‌ها از قبل برنامه‌ريزي كنيد و براي هر كدوم به مقدار كافي وقت اختصاص بدين تا در هنگام نزديك شدن به امتحانات دچار نگراني و اضطراب نشيد.


2- منظم باشيد. سيستمي براي طبقه‌بندي يادداشت‌ها، خلاصه‌برداري‌ها و ... داشته باشيد. براي مثال يك فهرست موضوعي (مثل ايندكس كتاب‌ها) تهيه كنيد كه مطالب و لينك مطالب در اون مشخص شده است. اگه بدونيم هرچي كجا قرار داره ذهن دچار نگراني نمي‌شه كه خلاصه‌ي بخش فلان كتاب فلان رو كجا گذاشتم! حالا چيكار كنم!


3- يك محيط درست و حسابي براي مطالعه آماده كنيد. از عناصر آرامش بخش در اتاق يا محيط مطالعه‌تون استفاده كنيد.


مثل رنگ‌ آبي و سبز، يا عطرهاي ملايم و عطر نعنا كه باعث هوشياري بيش‌تر ذهن هم ميشه.
گوش دادن به موسيقي كلاسيك هم مي‌تونه آرامش بيش‌تري رو براي شما به وجود بياره.






روش های دیگر در ادمه ی مطلب ...




امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : سه شنبه 05 دي 1391 | نظرات ()بازدید : 171

تعریف در ریاضیات


چیست این سقف بلند ساده‌ی بسیار نقش
زین معما هیچ دانا در جهان آگاه نیست .
(حافظ)



بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان متوجه اهمیت نقش تعریف در ریاضی نیستند. این اهمیت تا حدودی از نیاز ریاضیدان‌ها به ارتباط با یکدیگر در رابطه با کارشان، ناشی می‌شود. دو شخص که می‌خواهند درباره‌ی چیزی صحبت کنند، اختلاف‌نظر آن‌ها در مورد اصطلاح معینی، می‌تواند به سوءتفاهم، دلخوری، برخورد و ... منجر شود. یک قصاب را تصور کنید که با مشتری لجبازی مواجه شده باشد که اصرار دارد آن چه را که همه راسته می‌نامند بخرد و آن را فیله بنامد. متاسفانه به نظر نمی‌رسد که، حتی در علم دقیقی مثل ریاضیات، استاندارد کردن کامل واژه‌ها، به‌صورت ایده‌آل میسر باشد. برای مثال، در ریاضیات وقتی صحبت از تابع می‌شود، ریاضیدان‌های مختلف برای واژه «دامنه» دو معنی متفاوت قایل می‌شوند. در نتیجه، امروزه تلاش می‌شود از به‌کار بردن این واژه‌ی ابهام‌آمیز اجتناب شود و تصویر یا حوزه‌ی مقادیر به‌جای آن به‌کار رود. در ریاضیات برای جلوگیری از ابهام باید تلاش شود.


یکی از عناصر بسیار مهم خلاقیت ریاضی، توانایی در تنظیم تعریف‌های مفید است، تعریف‌هایی که ما را به نتیجه‌های جالبی هدایت می‌کند. در امتحانات شفاهی معمولا از دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان خواسته می‌شود که چندین تعریف را بیان کنند (به‌خصوص در سطح‌های بالا و بعد از لیسانس). اگر آن‌ها نتوانند معنی اصطلاحی را بیان کنند، احتمالا نخواهند توانست به پرسش‌های مربوط به آن مفهوم هم پاسخ معقولی بدهند.



امتیاز : نتیجه : 5 امتیاز توسط 5 نفر مجموع امتیاز : 5

تاریخ : سه شنبه 05 دي 1391 | نظرات ()بازدید : 188

ریاضیات اشیا را مورد مطالعه قرار نمی دهد، بلکه روابط بین آن ها را مطالعه می کند
هیچ فرقی بین اشیا، وقتی روابط را شناختیم وجود نخواهد داشت.
(هانری پوانکاره)



مقدمهآن چه مسلم است، تاریخ یک موضوع را، دست کم بدون آشنایی اجمالی با خود موضوع، نمی توان به طور شایسته‌ای درک کرد. در واقع، شاید بتوانیم قسمت‌هایی را متوجه شویم اما همان طور که اشاره شد به طور شایسته درک نخواهیم کرد و بالعکس. درک درست هر شاخه‌ای از ریاضیات نیز، بدون آشنایی با تاریخ این موضوع غیر ممکن است. زیرا ریاضیات عمدتا مطالعه اندیشه‌هاست و فهم صحیح اندیشه‌ها بدون بررسی چشمه‌ی آن‌ها، مقدور نخواهد بود.


در این‌جا یادآوری گفته‌ی جی. دبلیو. ال. گلیشر (J. W. L. Glaisher) خالی از لطف نیست که می‌گوید: «من یقین دارم هیچ موضوعی بیشتر از ریاضیات، از تلاش برای جدا کردن آن از تاریخش آسیب نمی بیند».

منبع : http://roshd.ir

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : سه شنبه 05 دي 1391 | نظرات ()بازدید : 177

تورنومنت بین المللی ریاضی و عضویت ایران در این تورنومنت:

مسابقه ریاضی بین المللی یا تورنومنت بین شهرها یک مسابقه حل مسئله ریاضی است که تمام شهرهای دنیا می توانند در آن شرکت کنند.

موسس و رییس کمیته مرکزی این مسابقات، ریاضیدان و آموزشگر روسی نیکلولای کونستانتینو است که پس از شرکت در هیئت داوران المپیاد بین المللی ریاضی به فکر تاسیس این مسابقه بین المللی افتاد.اولین تورنومنت به عنوان المپیاد ۳ شهر مسکو، لنینگراد و ریکا در سال تحصیلی ۱۹۷۹-۱۹۸۰ برگزار شد. به تدریج شرکت کنندگان افزایش یافتند و از سال بعد نام تورنومنت شهرها را به دست آورد. اگرچه این مسابقه بین جوانان و معلمان مورد توجه قرار داشت، ولی تا سال ۱۹۸۴ که به عنوان یک زیر کمیته آکادمی علوم شوروی سابق درآمد، به رسمیت شناخته نمی شد و از آن سال بود که به یک مسابقه بین المللی تبدیل شد. تورنومنت بین شهرها مسابقه ای است که تمام شهر ها می توانند در آن شرکت کنند.

نماینده تورنومنت در ایران و عضو شورای علمی خانه ریاضیات اصفهان با توجه به احساس نیاز به کار گروهی و پرهیزاز فردگرایی شرط شرکت تیمی را مطرح کرد که نهایتا در سال ۱۳۸۰ با برگزاری آن به این صورت موافقت شدو در سال ۱۳۸۰ به صورت آزمایشی و در سال ۱۳۸۱ اصفهان به همت خانه ریاضیات اصفهان رسما به تورنومنت شهرها پیوست.

خانه ریاضیات تبریز نیز به طور رسمی از سال ۱۳۸۹ به این تورنومنت پیوسته است.

ادامه ی مطلب را بخوانید .

منبع : ww.narnews.ir

امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : دوشنبه 04 دي 1391 | نظرات ()بازدید : 606


برخي از مردم امتيازات به دست آمده از آزمون‌ها و نتايج و معدل‌ها را معياري براي هوش در نظر مي گيرند. برخي ديگر هوش را توانايي حل مشكلات مي‌دانند. اما به راستي هوش چيست؟  ثابت شده‌است كه اين استانداردها و آزمون‌ها معيار خوبي براي سنجيدن هوش نيست.


با اينكه نمي‌شود بر سر استانداردي براي هوش به توافق رسيد، اما همه توافق داريم مغز انسان كليد آن است. مغز انسان ظرفيت زيادي براي سازگاري و رشد دارد. شبكه هاي عصبي در طول تجربيات آموزشي گسترده و قوي مي شوند و تمرينات ذهني ، مغز انسان را قوي‌تر و حياتي‌تر مي‌كند. تقويت قدرت مغز بيشتر از استانداردها و آزمون‌ها روي هوش تاثير مي‌گذارد.





امتیاز : نتیجه : 0 امتیاز توسط 0 نفر مجموع امتیاز : 0

تاریخ : یکشنبه 03 دي 1391 | نظرات ()بازدید : 228

1. المپيادها و مسابقات رياضي در جهان

از ده‌ها سال پيش مسابقاتي تحت عنوان رياضي در كشورهاي مختلف جهان انجام شده است و شايد قديمي‌ترين آنها مسابقه رياضي آموزش است كه در سال 1894 در مجارستان انجام شده است. اما واژه المپياد براي نخستين بار در سال 1934 در لنينگراد به كار رفت.

واژه "المپياد جهاني رياضيات" براي اولين بار در سال 1959 به كار رفت، كه در آن انجمن رياضي فيزيك روماني از كشورهاي بلوك شرق (مجارستان، بلغارستان و ...) براي شركت در مسابقه دعوت كرد، كه با حضور 52 دانش‌آموز در مجارستان برگزار شد.

كشور ايران براي اولين بار در بيست و هشتمين المپياد جهاني كه در كوبا برگزار مي‌شد، شركت كرد كه در بين 42 كشور شركت‌كننده، رتبه‌اي بهتر از 26 را بدست نياورد. اما روند ايران رو به رشد بود تا اينكه در سال 1998 مقام اول را كسب كرد و در آخرين مسابقه (سال 2005) رتبه چهارم را كسب كرد.

2. المپيادها و مسابقات رياضي در ايران

مسابقات رياضي در ايران از سال 1363 آغاز شد.

دوره‌هاي اوليه اين مسابقات با تغييرات زيادي در نحوه اجرا همراه بود، ولي با جدي‌تر شدن و فراگير شدن اين رابت بين دانش‌اموزان،‌تعداد شركت‌كنندگان افزايش يافت كه از سال 1375 به بعد آزمون‌هاي المپياد به روش جديدي برگزار شد كه به تشريح مراحل آن مي‌پردازيم.

مرحله اول المپياد رياضي هر ساله در بهمن ماه بين دانش‌آموزان سال دوم و سوم دبيرستان رياضي – فيزيك واجد شرايط برگزار مي‌شود. البته جند سالي است كه براي دانش‌آموزان سال اول دبيرستان هم المپياد آزمايشي برگزار مي‌شود) براي آزمون اين مرحله 30 پرسش تنشي 5 گزينه‌اي و 3 ساعت زمان در نظر گرفته مي‌شود كه در اين مرحله حدود 500 نفر از سطح كشور برگزيده مي‌شوند.

مرحله دوم المپياد رياضي كشوري چند ماه بعد در ارديبهشت ماه بين نفرات برگزيده‌ي مرحله‌ اول برگزار مي شود، كه سوالات آن بصورت 6 پرسش تشريحي است كه در دو روز متوالي انجام مي‌شود و مجموعاً براي پاسخ دادن به اين پرسش‌ها 8 ساعت زمان در نظر گرفته شده است.

كه در پايان اين مرحله حدود 40 نفر از دانش‌پژوهان انتخاب مي‌شوند. دانش‌پژوهان برگزيده مرحله‌ي دوم المپياد رياضي، طي تابستان همان سال در يك دوره‌ي آموزشي دو ماهه كه زير نظر باشگاه دانش‌پژوهان جوان برگزار مي‌شود شركت مي‌كنند كه طي آزمون‌هاي اين دوره 12 نفر موفق به اخذ مدال طلاي المپياد كشوري رياضي مي‌شوند.

طلايه داران كشوري در يك دوره‌ي 9 ماهه به پيگري كلاس‌هاي آموزشي مي‌پردازند، تا در انتهاي دوره براساس آزمون‌هاي متعدد در طي دوره، 6 نفر برتر انتخاب شده و به مسابقات جهاني المپياد رياضي اعزام گردند.

دارندگان مدال طلاي المپياد كشوري از شركت در آزمون سراسري دانشگاه‌ها معاف‌اند و در هر رشته و دانشگاهي كه مايل باشند مي‌توانند ادامه تحصيل بدهند. هم چنين از امكاناتي از قبيل امكان ادامه تحصيل در دو رشته به صورت همزمان و معافيت خدمت سربازي نيز بهره‌مند مي‌شوند.

3. نحوه‌ي آمادگي براي شركت در المپياد رياضي:

المپياد رياضي داراي چهار بخش اصلي است: هندسه، تركيبيات، نظريه‌اعداد و جبر و آناليز.
هر دانش‌آموزي كه بخواهد به مطالعه‌ي المپياد رياضي بپردازد، بايد ابتدا مباحث فوق را مطالعه كند و قضايا و نكاتي كه در حل مساله بايد از آنها استفاده كند را فراگيرد. سپس با حل پرسش‌هاي فراوان بتواند از آموخته‌هاي خود در حل پرسش‌ها بهره گيرد.

نكته‌اي كه در المپياد رياضي مهم است توانايي حل مسئله و دانستن روش‌ها و ايده‌هاي مختلف است كه اين خود در گرو تمرين زياد و صرف ساعت‌ها وقت روي مسايل مختلف المپيادي است.

نكته‌ي مهم ديگر كه بايد به ان توجه كرد توجه به هر چهار شاخه اصلي و مهارت در آنهاست. همچنين استفاده از منابع و كتب جديد منتشر شده مي‌تواند براي آشنايي با ايده‌هاي جديد و مساله‌هاي مطرح شده در المپيادههاي داخلي و خارجي مناسب باشد.


امتیاز : نتیجه : 2 امتیاز توسط 2 نفر مجموع امتیاز : 2

تاریخ : شنبه 02 دي 1391 | نظرات ()بازدید : 346

این وبلاگ منتقل خواهد شد . تاریخ : پنجشنبه 27 فروردین 1394
اطلاعیه سخنرانی علمی در طلیعه سال جهانی نور به مناسبت هفته پژوهش تاریخ : پنجشنبه 20 آذر 1393
برگزاری آزمون های آمادگی برای المپیاد ریاضی تاریخ : چهارشنبه 05 آذر 1393
بزودی مطالب جدیدی در انجمن و سایت گذاشته خواهد شد . تاریخ : دوشنبه 19 آبان 1393
دومین المپیاد ریاضی هم‌زمان با المپیاد جهانی ریاضی تاریخ : یکشنبه 25 خرداد 1393
اطلاعیه همایش روز ملی ریاضیات در تبریز تاریخ : چهارشنبه 31 اردیبهشت 1393
نمونه سوالات امتحانات نهایی تاریخ : یکشنبه 14 اردیبهشت 1393
نمونه سوالات خرداد ریاضی دوم دبیرستان تاریخ : یکشنبه 14 اردیبهشت 1393
اعلام نتایج آزمون المپیادهای علمی مرحله اول سال 1392 تاریخ : دوشنبه 01 اردیبهشت 1393
سوالات مرحله دوم تورنمنت مسکو سطح A-Level 2 تاریخ : چهارشنبه 21 اسفند 1392
مرحله نهایی مسابقه تورنمنت ریاضی بین شهرهای دنیا در تبریز برگزار شد . تاریخ : شنبه 17 اسفند 1392
سوالات مرحله اول المپیاد ریاضی 92 به همراه پاسخ آن ها تاریخ : پنجشنبه 01 اسفند 1392
اطلاعیه مرحله دوم تورنمنت مسکو تاریخ : سه شنبه 22 بهمن 1392
برگزاری کلاسهای ویژه تورنمنت تاریخ : سه شنبه 22 بهمن 1392
برگزاری مرحله اول تورنمنت بین شهرها در استان آذربایجان شرقی تاریخ : جمعه 04 بهمن 1392